tirsdag 27. juli 2010

Dag 30: Skaun-Sundet 20 km (17 til Nidaros)



Skaun er som en oase av kornåkre og rødmalte gårder. Den hvitmalte steinkirken i bunnen av bygda er fra 1183. På vei ut igjen i skogen ligger Husaby. Her skrev Sigrud Undset store deler av Kristin Lavransdatter. Da Kristin hadde født Nåkkve la hun ut på pilegrimsferd til Nidaros. Vi følger i hennes fotspor ut av oasen og inn igjen i skogen. Noen traner synger sin trompetlignende sang mens de flyr over oss. Vi tar en prat med Aslak som har gått fra Oslo. Han er bibliotekarstudent. -Det er rart å ha gått så lenge og snart være framme ved målet. En del av meg er glad for å komme fram og en del ville gjerne fortsette. Hva ønsker jeg å få ut av livet? Jeg håper å kunne bidra med mer enn jeg tar imot. Salt sjøluft! Vi ser Hurtigruta stevne ut av Trondheimsfjorden i det fjerne. Ved sjøkantene ligger rekved i store mengder. I mai gikk Gaula 5 meter over sine bredder og lagde kaos. Ved campingplassen er en kar i full gang med å slukke et stort bål han har laget av rekveden. -Jeg fikk ikke lov å brenne her, og det var nok ikke noe lurt påfunn heller. Ved elvebredden blir vi rodd over til den andre siden. Før broen ble bygget i 1860 måtte alle fraktes over med ferjen her. Sundet er siste overnatting før Nidaros. Rart å tenke på at eventyret snart er slutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar