Om å filme med 5D markII

Gjennom samarbeid med Canon har vi fått tilgang til to stk Canon 5D mark II med en 35 mm 1:1,4 og en 24-105 mm 1:4 (med bildestabilisator). Såvidt vi vet er dette den første norske dokumentarfilmen som i sin helhet filmes på dette kameraet. Det er muligheten for å utnytte stillskameraets valg av blenderåpning som er den største fordelen med kameraet. For oss som også skal fotografere på veien er det i tillegg en stor fordel å slippe å bære på både video og stillskameraer. Det er stor forskjell i måten å bruke dette kameraet i forhold til et vanlig DVCAM. Noe forenklet kan en si at der et vanlig videokamera er som et slapt esel føles 5D mer som en utemmet villhest. Det har vært en lang og møysommelig prosess å mestre kameraene siden det er så få som har kunnet dele kunnskap med oss. Heldigvis har vi fått gode råd av Håvard Karlsen og Philip Bloom som har mye erfaring. Etter en måneds testing har vi kommet fram til dette:

Fordeler:
-Kan bruke stor blenderåpning og dermed benytte liten dybdeskarphet som ellers er forbeholdt stillsfotografi og tradisjonell filmfotografi (35 mm)
-Det er mulig å filme og fotografere på samme kamera.
-Det er mulig å bruke et stort utvalg av høykvalitetslinser
-Kameraet kan ta uovertrufne Time-lapse sekvenser (JPG filer)

Utfordringer:
-Det er ikke mulig å høre på lyden som tas opp på kameraet under opptak (det er mulig å se nivåutslag på skjerm)
-Kameraet kan bare ta opp 12 minutter av gangen (men kan etter to sekunder ta opp videre)
-Det er ikke dreibar skjerm og det kan være vanskelig å stille fokus uten feks en Zacuto z-finder.
-Siden kameraet har en rolling shutter vil feks bildet av biler som passerer i fart bli forvrengt.

Nyttige tips:
-Ved å bruke variabelt ND filter kan man trinnløst regulere lysmengden slik at man også i sterkt lys kan få liten dybdeskarphet (lukkertiden er anbefalt satt til 1/50 sek)
-Ved å sette ned kontrasten i kamerainnstillingen er det mulig å få mere tegning i skyggepartiene og hindre at høylysene brenner ut.